تصاویر آوارگان لهستانی در اصفهان

تصاویر آوارگان لهستانی در اصفهان

تصاویر آوارگان لهستانی در اصفهان

در جریان جنگ جهانی دوم ایران که در ابتدا اعلام بی طرفی کرده و بعدها توسط قشون روس و انگلیس به اشغال درآمد یکی از مقاصد پناهجویان آواره لهستانی بود که برای عبور از ایران و اسکان در اردوگاه‌های آوارگان در فلسطین و افریقا وارد کشور می‌شدند و بعضا در همین جا اقامت می کردند.
به گزارش مجله تاریخ فرادید، در جریان جنگ جهانی دوم کشور لهستان از یک سو مورد هجوم آلمان و از سوی دیگر شوروی قرار گرفت و به دو پاره تقسیم شد؛ در این میان بسیاری از اسرا و آوارگان لهستانی در اردوگاه های کار شوروی در شرایط وخیمی اسکان پیدا کردند.
با این حال پس از حمله آلمان به شوروی، استالین با دولت در تبعید لهستان علیه نازی ها هم پیمان شد و مقرر شد علاوه بر عبور افراد نظامی تجهیز شده لهستانی از خاک ایران، زندانیان و افراد داخل اردوگاه‌ها نیز از طریق ایران به فلسطین و آفریقا مهاجرت کنند.
پس از آنکه در سوم شهریور ۱۳۲۰ قوای روس و انگلیس وارد خاک ایران شدند همراه با نیروهای کمکی لهستانی بیش از ۱۵۰ هزار زن و کودک و سالمند آواره از طریق بندر انزلی  و نیز مرز عشق آباد وارد خاک کشور شدند.
از ابتدای ورود به ایران، تعداد زیادی از مردان لهستانی به ارتش آزادی بخش لهستان پیوسته و ایران را ترک کردند؛ اما جمع زیادی از غیرنظامیان نیز در اردوگاه هایی اقامت گزیدند که از سوی وزارت کشور در شهرهایی مثل تهران، اصفهان، و مشهد دایر شده بود.
همزمان با ورود آوارگان، ایران با بحران کمبود خواروبار روبه رو بود و ورود آنها در تشدید این بحران بی تأثیر نبود. همچنین، باتوجه به اینکه دربدو ورودشان به ایران از لحاظ بهداشت وضعت مطلوبی نداشتند، عامل انتقال بسیاری از بیماری های واگیردار از جمله تیفوس و تیفوئید در ایران شدند.
مهاجران لهستانی تا پایان جنگ جهانی در ایران ماندند و پس از آن به تدریج از بندر انزلی، تهران، اصفهان و مشهد عازم اهواز شدند و به کشور خود بازگشتند.
یکی از مهمترین منابع مصور از حضور آوارگان لهستانی در ایران مربوط به مجموعه عکس “ابوالقاسم جلا” عکاس اصفهانی از آنها است که در کتابی با عنوان “بچه های اصفهان” منتشر شده است.
عکس‌های این کتاب که از مجموعه ای در حدود ۱۱۰۰قطعه شیشه ی نگاتیو انتخاب و منتشر شده است در بردارنده پرتره های استودیویی تک نفره و یا گروهی و تعدادی از پرتره های گروهی خارج از استودیو در اقامتگاه لهستانی‌ها در اصفهان است که بین سال های ۱۳۲۱تا ۱۳۲۴ عکاسی شده است. هشت عکس برگزیده از این مجموعه را در زیر مشاهده می کنید.
(تصاویر) آوارگان لهستانی در ایران
(تصاویر) آوارگان لهستانی در ایران
(تصاویر) آوارگان لهستانی در ایران
(تصاویر) آوارگان لهستانی در ایران
(تصاویر) آوارگان لهستانی در ایران
(تصاویر) آوارگان لهستانی در ایران
(تصاویر) آوارگان لهستانی در ایران
(تصاویر) آوارگان لهستانی در ایران

 

اخبار ایران, جهان,تحلیل ,نقدTفرارو,تصاویر,خبر,تحلیل,عکس,ایران,جهان,ورزش,سیاست,اقتصاد,جامعه,عکس,فیلم,فوتبال,سینما,تلویزیون,دیپلماسی,علم,بازار,سلامت,پزشکی,فروش شارژ,ایرانسل,همراه اول,کسب و کار,فیلم کوتاه,زندگی,پول

پارس وی دی اس

درباره‌ی فان جو

منو به حال من رها نکن تو که برای من همه کسی اگه هنوزم عاشق منی چرا به داد من نمی رسی....

حتما ببینید

کشف حجاب الهام عرب مانکن ایرانی مهمان برنامه ماه عسل

کشف حجاب الهام عرب مانکن ایرانی مهمان برنامه ماه عسل کشف حجاب الهام عرب مانکن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *