عمل معده چه رابطه ای با چاقی دارد؟

عمل معده چه رابطه ای با چاقی دارد؟

 

همان طور که می دانید مشکل چاقی از دیرباز یک دغدغه برای انسان بوده است که علاوه بر این که موجب بر هم زدن تناسب اندام و ایجاد مشکلات مربوطه می شود، زمینه ساز بسیاری از بیماری ها مانند: ناراحتی های قلبی، مشکلات چربی و فشار خون، دیابت و ناراحتی های بسیار دیگر می شود.

در حال حاضر به جز رژیم درمانی و پرهیز از پر خوری، با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های زیادی برای مقابله با مشکل چاقی وجود دارد که عمل معده یا همان اسلیو سرجری یکی از روش های مناسب و موثر می باشد و گاهی اوقات حتی تنها، مورد پیشنهادی برای معالجه و خلاص شدن از چاقی محسوب می شودو آن عمل جراحی معده برای لاغری می باشد.

 

عمل معده برای لاغری چیست؟

اگر بخواهیم این نوع عمل جراحی را با زبانی ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که این نوع عمل عبارت است از: کوچک کردن حجم معده جهت پیشگیری از پر خوری فرد، به منظور کاهش وزن شدید.

معمولا این شیوه پیشنهادی برای کاهش وزن به دو صورت انجام می گیرد. اول این که حجم وسیعی از معده بیمار را برداشته و یا به اصطلاح معده بیمار را کوچکتر از حد طبیعی قبلی می کنند، گزینه دوم بدین شکل است که مسیر جذب مواد غذایی را به منظور جلوگیری از جذب مواد غذایی به بدن فرد بسیار کوتاه می کنند.

معمولا افرادی که تحت این نوع عمل قرار می گیرند حدود ۷۰ درصد معده خود را از دست می دهند و طی عمل جراحی این درصد معده از بدن فرد خارج شده و تنها بخش کوچکی از معده فرد باقی می ماند و در واقع این عمل به نحوی است که فرد دیگر هیچ گاه قادر نخواهد بود به طور کامل به معده اولیه خود دست پیدا کند.

حال تاثیر این نوع عمل برای کاهش وزن بدین شکل است که بعد از تحت عمل قرار گرفتن، فرد دیگر همانند گذشته قادر نیست از حجم زیادی غذا استفاده کند، بلکه در هر وعده غذایی فقط می تواند مقدار بسیار کمی غذا بخورد و بعد از آن خیلی زود حس سیری به او دست خواهد داد و بدین شکل به طور قطع در طول زمان وزن اضافه خود را از دست می دهد.

لازم به ذکر است که عمل جراحی به منظور لاغری به عمل اسلیو معده نیز معروف است و علت این نام گذاری به شکل معده بعد از عمل مربوط هست، در اصل بعد از عمل، معده از حالت اولیه خود خارج شده و به شکل یک لوله مانند موز یا آستین در می آید و از آنجایی که در زبان لاتین به آستین، اسلیو گفته می شود، این نوع عمل به این نام نیز رایج است.

شایان ذکر است که معمولا افراد دارای اضافه وزن هنگامی که تن به این عمل می دهند قادر خواهند بود تا ۸۰ درصد وزن اضافه خود را از دست بدهند و به همان وزنی که آرزویش را داشتند دست پیدا کنند و معمولا درصد بالایی نیز بعد از عمل به نتیجه مطلوب خواهند رسید.

 مراقبت های لازم و ضروری بعد از عمل معده برای لاغری

از آنجایی که بعد از عمل معده برای لاغری احتمال لخته شدن خون در پاها بسیار بالا می باشد، یکی از کارهای ضروری که حتما باید ۵ ساعت بعد از عمل جراحی انجام شود، قدم زدن بیمار هست.

معمولا درد عمل اسلیو معده در افراد مختلف، متفاوت می باشد. در بعضی افراد ممکن است خیلی بالا و غیر قابل تحمل باشد و در بعضی دیگر درد چندانی وجود نداشته باشد.

لازم به ذکر است که این عمل جراحی بسته به شرایط بدنی افراد ممکن است متفاوت باشد، به نحوی که در بعضی افراد یک عمل سرپایی راحت که بیمار نیازی به بستری و مراقبت در بیمارستان ندارد و بلافاصله بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شود. اما بعضی افراد طبق تجویز پزشک معالج، باید یک دوره دو تا سه روزه را در بیمارستان بستری شوند. به هر حال همان طور که همه ما می دانیم در امر معالجه در هر زمینه ای مطلوب ترین نتیجه ها در صورت پیروی از دستورات پزشک معالج به دست خواهند آمد.

به طور کلی هنگام ترخیص بیمار از بیمارستان یک سری نکات مهم را به آن ها توصیه می کنند که قالب این توصیه ها در همه بیمارانی که این عمل را انجام داده اند یکسان می باشد و در ادامه آن ها را برای شما بازگو خواهیم کرد.

نکته اول؛ مصرف مایعات برای پیشگیری از مواجه شدن بدن با کم آبی می باشد، البته برای مصرف مایعات در این مورد باید در ابتدا به صورت قطره قطره شروع کرد، زیرا همان طور که مستحضر هستید طی عمل جراحی انجام شده، حجم وسیعی از معده برداشته شده است و دیگر مانند گذشته فرد قادر نخواهد بود مایعات را میل کند.

نکته دوم؛ استحمام کردن بعد از عمل هست زیرا به منظور پیشگیری از عفونت، ممکن است فرد تا سه هفته مجبور باشد طبق نظر پزشک معالج خود را از حمام کردن معاف کند.

نکته سوم؛ باید بعد از عمل، فرد در صورت مواجهه به هر کدام از موارد مذکور: حالت تهوع مدام، درد غیر قابل تحمل، تب، لرز و ترشح چرک از محل بخیه ها بلافاصله به دکتر معالج خود مراجعه کند.

و نکته آخر این که؛ پیاده روی تنها ورزش توصیه شده می باشد، و به غیر از پیاده روی ورزش های دیگر بسیار خطرناک خواهند بود.

 

چه افرادی کاندید عمل معده برای لاغری هستند؟

لازم به ذکر است که همه افراد نمی توانند برای لاغری از این گزینه استفاده کنند. این مورد فقط برای افرادی با وزن بسیار بالا توصیه می شود.

همان طور که می دانید برای به دست آوردن وزن استاندارد در افراد از شاخصی به نام BMI استفاده می شود که عبارت است از نسبت توده بدنی، نسبت قد.

حال تنها افرادی قادر هستند از این شیوه استفاده کنند که BMl آن ها بالای40 باشد  که در این صورت به اصطلاح گفته می شود فرد دچار چاقی مفرط می باشد.

در اصل این افراد با سایر روش های متداول و راحت مانند: ورزش و رژیم غذایی هرگز موفق به کاهش وزن نشده و هر بار ناکام مانده اند. حتی می توان به این افراد به عنوان یک بیمار نگاه کرد که حتی از نظر روحی نیز تحت فشار روانی قرار دارند.

یک مورد استثنا در افراد با توده بدنی زیر 40 وجود دارد، البته در این گزینه توده بدنی زیر ۳۵ به هیچ وجه توصیه نمی شود و افراد با توده بدنی بین ۳۵ تا ۴۰ کاندید این استثنا هستند. این افراد غالبا افرادی هستند که علاوه بر مشکل چاقی با ناراحتی ها و بیماری های دیگری مانند: فشار خون، دیابت، کلسترول و بیماری های قلبی و عروقی دست و پنجه نرم می کنند و این مورد کاهش وزن برای آن ها یک امر حیاتی جهت حفظ سلامتی تلقی می شود.

 

 

 

عمل معده چه رابطه ای با چاقی دارد؟

پارس وی دی اس

درباره‌ی فان جو

منو به حال من رها نکن تو که برای من همه کسی اگه هنوزم عاشق منی چرا به داد من نمی رسی....

حتما ببینید

آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟

آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟ آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟ با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *