محرم؛ آغاز فصل حماسه، جهاد و شهادت

محرم؛ آغاز فصل حماسه، جهاد و شهادت

محرم؛ آغاز فصل حماسه، جهاد و شهادت

محرم؛ آغاز فصل حماسه، جهاد و شهادت _ پژوهش _ اجتماعی فرهنگی _ صفحه اول _ سایر _ فرهنگی.مناسبتها.آغاز محرم.رخداد عاشورا
ماه محرم

در آستانه آغاز ماه محرم قرار داریم و شیعیان داغدار هجرت مظلوم ترین انسان تاریخ و یاران وفادارش شدند. اندک زمانی باقی است تا سومین پیشوای عالم، قدم بر خاک نینوا بگذارد و خالق حماسه ای بزرگ شود. دشت کربلا شاهد بر حق ایثار، شهامت، فداکاری، ایمان و اخلاص پیروان راستین خاندان اهل بیت(ع) است. این دیار، بزرگترین دانشگاه بشریت محسوب می شود که در آن درس آزادگی و رادمردی به تمامی نسل ها آموخته شد.
ماه محرم، هنگامه جانبازی عاشقان راه حق است.
ماهی که در آن پیروان مکتب حسینی در فراق فرزندان پاک رسول نبی(ص) مرثیه سر می دهند. محرم، ماه حزن، اندوه، صبر، استقامت و ماه آفرینش حماسه ای پرشور و سرنوشت ساز است. زمانی که امام حسین(ع) و وفادارترین انسان هایی که جهان تاکنون به خود دیده بود، بزرگترین حرکت انسان سازی را به منصه ظهور رساندند.
امام حسین(ع) از همان شبی که از مدینه بیرون آمد و در تمام مدتی که در مکه اقامت کرد و در طول راه مکه به کربلا تا هنگام شهادت، می فرمود:«مقصود من از حرکت، رسوا ساختن حکومت ضد اسلامی یزید و برپاداشتن امر به معروف و نهی از منکر و ایستادگی در برابر ظلم و ستمگری است و جزء پشتیبانی قرآن و زنده داشتن دین محمدی هدفی ندارم.»
کربلا به حق، عرش خداوند بر روی زمین محسوب می شود، مکانی که در آن پیروان دین خدا با رشادت، ایثار و شجاعت بی نظیرشان، تا به ابد در حافظه ها جاودان شدند. یاوران امام حسین(ع) آموزگاران بزرگ ایستادگی در برابر ظلم لقب گرفتند و سبب شدند تا همگان در برابر قیام به حقشان، سر تعظیم فرود بیاورند.
عاشورا یک رخداد و یک حماسه نیست، عاشورا فرهنگی مانا و چراغ راه هدایت است، مسیری که بزرگان دین اسلام برای حفظ عزت و شرف مسلمانان، آن را پیمودند و از آن سربلند خارج شدند.
یزید پس از معاویه بر تخت حکومت اسلامی تکیه زد و خود را امیرالمؤمنان خواند و بدین منظور تصمیم گرفت تا بزرگان دین اسلام را به بیعت با خویش فرا بخواند. او در نامه ای که به حاکم مدینه نوشت، خواهان گرفتن بیعت از امام حسین (ع) شد و فرمان داد در صورت مخالفت امام(ع) او را به قتل برساند.
پس از آن سومین پیشوای شیعیان با آگاهی از این موضوع فرمود: آن گاه که افرادی چون یزید(بی ایمان و ناپاک که حتی ظاهر اسلام را هم مراعات نمی کند) بر مسند حکومت اسلامی بنشیند، باید فاتحه اسلام را خواند.(زیرا این گونه زمامدارها با نیروی اسلام و به نام اسلام، اسلام را از میان می برند.)
پس از این امر امام حسین(ع) از مدینه رهسپار مکه شد و مردمان آن شهرها از این موضوع آگاهی یافتند و حتی کوفیان نیز این خبر را دریافت کردند. به همین دلیل آنان از ایشان خواستند که به دیار آنها برود و زمامدار امورشان شود.
سیدالشهدا(ع) نخست مسلم بن عقیل پسر عموی خویش را راهی کوفه کرد تا شرایط آن مکان را بررسی کند. هنگامی که وی به این شهر رسید مردمان آن دیار به عنوان نایب امام(ع) با مسلم ابن عقیل(ع) بیعت کردند و او نیز در این باره، نامه ای به سومین پیشوای شیعیان نوشت. با آن که امام حسین(ع)کوفیان را به خوبی می شناخت و بدعهدی آنان را در حق پدر والامقام و برادر بزرگوارش مشاهده کرده بود اما رهسپار آن شهر شد. یزید با آگاهی از این موضوع و بیعت مردم کوفه با مسلم ابن عقیل(ع)، نقشه قتل او را طرح ریزی کرد و او را به شهادت رساند و با تهدید کوفیان بیعت آنان را با امام(ع) شکست.
امام حسین(ع) می دانست که در پایان این سفر به شهادت خواهد رسید، اما ایشان برای اجرای فرمان خداوند، لحظه ای در پیمودن این مسیر تردید نکرد و بارها در مدتی که در راه کوفه بود به کاروانیان خویش فرمود: «هر فردی حاضر است در راه ما از جان خویش بگذرد و به دیدار پروردگار بشتابد، همراه ما بیاید…»
سرانجام سید الشهدا(ع) به نبرد با یزیدیان شتافت و در این راه به شهادت رسید و اینگونه خالق فصلی تازه در تاریخ اسلام شد. فداکاری و شجاعت امام(ع) و یارانش، آن چنان پر اهمیت بود که اینک پس از گذر سده ها از رخداد عاشورا، هنوز شیعیان در غم فراق امام و پیشوای خود می گریند و او را شفیع خویش در نزد پروردگار قرار می دهند.
ماه محرم یادآور حماسه، جهاد و شهادت و هنگامه هجرت کاروان آزادگان است که همواره بر ضد بیداد، قامت کشیدند و در صفحه سرخ تاریخ، زیباترین نقش جاوید را خلق کردند.
** در پایان گذری کوتاه بر سخنان بزرگان درباره رخداد عاشورا و سرزمین کربلا داریم:
حضرت محمد(ص): پسرم حسین در سرزمینی به خاک سپرده می‏شود که به آن کربلا گویند، زمین ممتازی که همواره گنبد اسلام بوده است، چنان که خدا یاران مؤمن حضرت نوح را در همان جا از توفان نجات داد.
حضرت علی(ع) رو به خاک کربلا فرمود: چه خوشبوئی ای خاک! در روز قیامت قومی از تو بپا خیزند که بدون حساب و بی درنگ به بهشت روند.
امام سجاد(ع): زمین کربلا، در روز رستاخیز، چون ستاره ای می‏درخشد و ندا می‏دهد که من زمین مقدس خدایم، زمین پاک و مبارکی که پیشوای شهیدان و سالار جوانان بهشت را در بر گرفته است.
امام صادق(ع): به راستی که خدا کربلا را حرم امن و با برکت قرار داد پیش از آن که مکه را حرم قرار دهد.
امام باقر(ع): اگر مردم می دانستند که چه فضیلتی در زیارت مرقد امام حسین(ع) است از شوق زیارت می مردند.
امام رضا(ع): فردی که آرامگاه امام حسین(ع) را در کرانه فرات زیارت کند، مثل فردی محسوب می شود که خدا را زیارت کرده است.

 

،ایرنا

محرم؛ آغاز فصل حماسه، جهاد و شهادت _ پژوهش _ اجتماعی فرهنگی _ صفحه اول _ سایر _ فرهنگی.مناسبتها.آغاز محرم.رخداد عاشورا

پارس وی دی اس

درباره‌ی فان جو

منو به حال من رها نکن تو که برای من همه کسی اگه هنوزم عاشق منی چرا به داد من نمی رسی....

حتما ببینید

آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟

آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟ آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟ با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *