فروش مخدر به سبک زنانه!

فروش مخدر به سبک زنانه!

فروش مخدر به سبک زنانه!

خاطرات او از اولین‌باری که مواد مخدر می‌خرد، برمی‌گردد به یک‌سال پیش و یک آرایشگاه در زیرزمین یک ساختمان. زنی به نام شهلا به او و دختران و زنان دیگر مخدر می‌فروخته است. البته به گفته خودِ شهلا، نه هرچیزی، فقط شیشه و ماری‌جوانا، آن‌هم با هدف اینکه کمک کند تا آن‌ها خوش‌اندام‌تر شوند!
 در اردیبهشت و خرداد سال جاری، ۴۳۴ زن به‌خاطر فروش مواد مخدر و حضور در باندهای مختلف فروش مواد دستگیر شدند. این ۴۳۴ زن دستگیرشده تنها تعدادی از زنان فروشنده مواد مخدر را تشکیل می‌دهند و چه بسی تعداد زنان فروشنده بسیار بیش از این‌ها باشند.
شاید هنگامی که از فروشنده‌های زن مواد مخدر سخن به میان می‌آید، ناخودآگاه به یاد داستان آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های زنانه‌ای بیافتیم که مدتی سروصدای فروش مخدر در آن‌ها بلند شده بود. اما بنابر گفته مسئولین و کارشناسان حوزه مواد مخدر، زنان فروشنده مواد این روزها حیطه‌های مختلفی را می‌توانند به خود اختصاص دهند و با افزایش تعداد زنان معتاد، تعداد فروشندگان مواد مخدر نیز افزایش خواهد داشت.
هرچند که دستگیری ۴۳۴ زن فروشنده مواد دربرابر ۹ هزار و ۴۷۲ فروشنده و توزیع‌کننده مخدر رقم کمی است، آما نباید آن را ندیده گرفت. به گفته علیرضا جزینی –قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر- “با افزایش اعتیاد باید روزی شاهد حضور زنان و مردان در زمینه فروش مواد مخدر نیز باشیم، چراکه اعتیاد یک آسیب جدی و ریشه ۴۰ درصد از جرائم در اعتیاد به مواد مخدر نهفته است”. و چنان‌چه پیداست فروش مواد مخدر نیز از آسیب‌های اعتیاد است.
به‌طور کلی و بنابر آمار از میان یک میلیون و سیصد هزار معتاد در کشور، ۱۰ درصد از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. ده درصدی که به گفته کارشناسان در معرض آسیب‌هایی بیشتر نسبت به مردان قرار دارند. سال ۹۳ از تعدادِ زنان معتاد ۲۷۹ زن جان خود را از دست دادند، که بسیار نگران کننده است، چرا که به نسبت سال گذشته این رقم ۳۳ درصد رشد داشته است.
با توجه به اینکه افزایش اعتیاد در میان زنان با فروش مواد مخدر توسط آن‌ها ارتباط مستقیم دارد، معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص فعالیت‌های زنان در عرصه توزیع موادمخدر گفته است فروش موادمخدر چه توسط زنان و چه توسط مردان به عنوان یک مشکل جدی است که گریبان جوانان کشور را می‌گیرد.
فرید براتی‌سده در گفتگو با فرارو درباره افزایش تعداد زنان مصرف‌کننده مواد مخدر معتقد است “زنان معتاد برای تامین احتیاجات روزمره خود دست به خرده‌فروشی‌ در مواد مخدر می‌زنند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد”.
مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره وضعیت اعتیاد زنان در کشور گفت: از میان یک میلیون و سیصد هزار فرد معتاد در کشور، ده درصد را زنان تشکیل می‌دهند. صدوسی الی صدوچهل هزار نفر از این زنان در مرحله مصرف پیشرفته مواد مخدر قرار دارند. این افراد برای آن‌که بتوانند هزینه‌های مصرف مخدر خود را تامین کنند ممکن است دست به فروش مواد مخدر بزنند. همسر بسیاری از این زنان نیز به اعتیاد دچار است.
براتی‌سده توضیح داد: در بازار خرید و فروش مواد مخدر هم عمده‌فروشان و هم خرده‌فروشان وجود دارند. در این بازار بخشی از فروشندگان زنان معتادی هستند که عمدتا به صورت خرده‌فروشی اقدام به فروش و توزیع مواد مخدر می‌کنند. دلیل این اقدام از سمت آن‌ها بیش از همه به دلیل تامین روزمره مواد خود است.

براتی‌سده در ادامه و درباره آماری که درباره اعتیاد داده می‌شود گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر سال‌هاست که آمار معتادین را یک میلیون و سیصد هزار نفر عنوان می‌کند. این آمار اگر صحت لازم را داشته باشد، آمار خوبی است، اما به این معنا نیست که دیگران در معرض خطر نیستند.

شیوع‌شناسی نداریم!
مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: دکتر هاشمی (دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تشخیص مصلحت نظام) نیز اخیرا در گفتگویی از آمار ۳ الی ۴ میلیونی معتادان سخن گفته‌اند. نداشتن آمار مشخص و درست درباره اعتیاد به‌دلیل عدم وجود شیوع‌شناسی خوب در کشور است.

وی درباره مصرف‌کنندگان تفننی مواد مخدر گفت: آمار افرادی که در ایران به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند مشخص نیست. کما اینکه آقای جزینی (قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر) در این‌باره گفته‌اند که هیچ‌کس نمی‌تواند آماری از مصرف‌کنندگان تفننی مواد مخدر بدهد. البته آمار مصرف‌کنندگان تفننی در بسیاری کشورهای دیگر مشخص است، در ایران نیز باید به سمت شیوع‌شناسی رفت و این آمار را استخراج کرد.

دکتر فرید براتی‌سده درباره آمار رسمی یک میلیون و سیصد هزار معتاد در کشور توضیح داد: آمار به‌دست آمده، آماری است که نه بر اساس شیوع‌شناسی، بلکه بر اساس تحقیقی به دست آمده که در جهاد دانشگاهی انجام شده و در آن شیوع‌شناسی وجود نداشته است. با اینکه این آمار از لحاظ علمی زیر سئوال است، اما با این وجود برای کنترل همین آمار نیز ما اقدامات مفید زیادی انجام نداده‌ایم.

از خرده‌فروشی تا ورود به باندهای مواد مخدر
این کارشناس حوطه اعتیاد و رئیس سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره خطرات فروش مواد مخدر توسط زنان توضیح داده و در این‌باره گفت: زنانی که وارد کار فروش مواد مخدر شده‌اند، بعضا علاوه بر خود دیگر اعضای خانواده را نیز در این کار وارد می‌کنند. این خود می‌تواند مسئله‌ساز شود و ممکن است که زنان خرده‌فروش پس از مدتی جذب باندهای فروش مخدر شوند.
براتی‌سده در انتها تصریح کرد: چندسال پیش مسئولین اذعان کردند که امکان حضور زنان در چرخه‌های فروش و توزیع مواد مخدر وجود دارد. این خود نکته قابل تاملی است که باید به آن توجه داشته باشیم و بدانیم که اگر حمایت‌های اجتماعی لازم از زنانی که دچار اعتیاد هستند صورت نگیرند آن‌ها در سال‌های آینده بیشتر وارد چرخه‌های مواد مخدر خواهند شد. درنتیجه دولت و مسئولین باید برای این مسئله برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام دهند تا جلوی افزایش آن گرفته شود.

وی تصریح کرد: در هرصورت ما باید بگوییم که برای افرادی که آن‌ها را در دسته ۹۷ درصد سالم جامعه از لحاظ مصرف مواد مخدر جاگذاری کرده‌ایم، چه اقداماتی انجام داده و چه کارهایی قرار است بکنیم. چراکه این افراد در معرض خطر ابتلا به انواع مخدر هستند و بخش زیادی از این جمعیت به طور غیرمستقیم در مشکلات ناشی از اعتیاد درگیر هستند.

 

مواد مخدر,زن فروشنده,اعتیاد,زنان

پارس وی دی اس

درباره‌ی فان جو

منو به حال من رها نکن تو که برای من همه کسی اگه هنوزم عاشق منی چرا به داد من نمی رسی....

حتما ببینید

آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟

آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟ آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟ با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *