بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی| مهمان امشب خندوانه (رئیس فدارسیون چوگان)

بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی| مهمان امشب خندوانه (رئیس فدارسیون چوگان)

بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی| مهمان امشب خندوانه (رئیس فدارسیون چوگان)

بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی| مهمان امشب خندوانه  (رئیس فدارسیون چوگان),،فان جو, اینستاگرام خندوانه,بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی,خانواده گلنار وکیل گیلانی,فدراسیون چوگان,معنی چوگان,مهمانان خندوانه,ورزش بانوان,آخرین اخبار, بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی,زندگی نامه گلنار وکیل گیلانی,بیوگرافی جدید گلنار وکیل گیلانی,بیوگرافی رئیس فدارسیون چوگان گلنار وکیل گیلانی,هنرمند گلنار وکیل گیلانی,زندگینامه رئیس فدارسیون چوگان گلنار وکیل گیلانی,بیوگرافی کامل گلنار وکیل گیلانی,درباره ی گلنار وکیل گیلانی,گلنار وکیل گیلانی بیوگرافی

 

گلنار وکیل گیلانى رئیس فدراسیون چوگان امشب مهمان خندوانه خواهد بود.

دکتر گلنار وکیل گیلانی با کسب ۱۳ رای از مجموع ۱۵ رای ماخوذه به مدت ۴ سال به عنوان رئیس فدراسیون چوگان انتخاب شد.

انتخابات ریاست فدراسیون چوگان در تاریخ ۳۰ فروردین ماه در محل سالن اجتماعات وزارت ورزش و به ریاست دکتر سید عبدالحمید احمدی، معاون آموزش وزارت ورزش و جوانان برگزار گردید.

دکتر گلنار وکیل گیلانی به عنوان سومین بانوی ایرانی در پست ریاست فدراسیون‌های ورزشی با کسب ۱۳ رای از مجموع ۱۵ رای ماخوذه به عنوان رئیس فدراسیون چوگان انتخاب گردید.

ورزش بانوان مهمانان خندوانه معنی چوگان فدراسیون چوگان خانواده گلنار وکیل گیلانی بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی اینستاگرام خندوانه

گلنار گیلانی: «لازم نیست مشهور باشی، کافی‌ست تلاش‌گر باشی تا قهرمان شوی»

بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی| مهمان امشب خندوانه (رئیس فدارسیون چوگان)

نوشتن از قهرمان‌ها گاهی سخت می‌شود، سخت از آنی که فکرش را می‌کردی. به دنبال داستانی در زندگی‌اش می‌گردی و پیدا نمی‌کنی. داستان دارد، زیاد هم دارد؛ اما نمی‌گوید. و این کار تو را سخت می‌کند، باید از کوچکترین اشاره‌هایش به موضوعی یا خاطره‌ای، داستان را کشف کنی یا در ذهن‌ات بسازی. مصاحبه را هزار بار بالا و پایین می‌کنی تا جایی را بیابی و به همان چنگ بیاندازی برای شروع داستان قهرمان‌ات. هر قصه‌ای شروعی دارد و میانه و پایانی. ولی بیشتر قهرمانهایی که من دیده‌ام پایانی نداشتند، یعنی هنوز در حال تلاش و پیشرفت هستند و نمی‌توان در داستان زندگی آنها نقطه‌ی پایان گذاشت.

می‌گوید: « پدرم چوگان‌باز بودند.من هم رفتم دنبال اسب و چوگان و از نه سالگی اسب‌سواری را آموختم. از پانزده‌ سالگی چوگان بازی می کنم.» و من هم دختربچه‌ای را تصور می‌کنم که با جثه‌ی کوچکش روی اسب نشسته و بارها زمین خورده‌ تا اسب رامش شود. شاید همین برای تعریف یک قهرمان کافی باشد. این که با وجود کوچکیش، به مصاف چیزی بزرگتر برود و بارها شکست بخورد تا به پیروزی برسد.

در خیلی از داستانهای قدیمی، قهرمان استاد یا الگویی برای آموختن دارند، گاهی مبارزه و گاهی خود زندگی را می‌آموزند. «من الگوهای زیادی داشته ام. اما الگوی اصلی من در زندگی و قهرمان واقعی من پدرم است چون پدرم در همه کارها جز بهترین ها بودند و روابط عمومی خوبی هم با مردم دارند. الگوی دیگر من یکی از استادهایم بودند. آقای دکتر نوروزیان. از شش‌سالگی ایشان را می‌شناختم. او به من یاد داد در هر کاری که می‌خواهم انجام دهم سعی کنم از بهترین‌ها باشم.حالا فرقی نمی‌کند راننده باشم یا دکتر دامپزشک.»

قهرمان داستان ما خانم دکتر گلنار وکیل گیلانی، دامپزشک و رییس فدراسیون چوگان است. دامپزشکی و چوگان، شاید هر دو بلافاصله ما را به یاد مردانی درشت هیکل و خشن بیاندازند. اما وقتی یک زن دامپزشک باشد و هم چوگان کار، حتما قهرمان است. چون برخلاف آن چیزی عمل کرده و موفق شده که در ذهن همه‌ی ما کلیشه شده است. در بین خاطره هایش تعریف می‌کرد «یک‌روز در دانشکده دامپزشکی مشغول جراحی یک گاو بودم که آقای دکتری به من گفتند شما بهتر است بروید سراغ جراحی سگ و گربه .گاو برای زن خیلی سنگین است.گفتم آقای دکتر من این کار را با مغزم و تکنیک انجام می‌دهم هر جا به زور بازو نیاز بود شما را خبر می کنم.»

دکتر گلنار وکیل گیلانی در گفت و گو با ایران بانو از چوگان بازی گفت و اهدافش را برای حیات دوباره این ورزش بویژه حضور زنان بیان کرد.
  قصه یک دختر چوگان باز ایرانی
حال و هوای جوانیش و بی‌تعارف و بی‌آلایشی او  از صفاتی است که در همان برخورد اول برای مخاطب روشن می‌کند که چرا از یک جمع ۱۷ نفره از بزرگان ورزش چوگان، ۱۵ نفر وی را به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب کرده‌اند. دکتر وکیل گیلانی به واسطه چوگان بازی پدر، از کودکی با این ورزش آشنا بوده است و این فرصت را داشته که از ۹ سالگی سوارکاری را بیاموزد و از ۱۵ سالگی هم شروع به چوگان بازی کند. حالا او در ۳۶ سالگی، تجربه‌های زیادی از جمله نایب رئیسی فدراسیون چوگان بانوان را داشته و بزرگترین دغدغه‌اش این است که بتواند دین خود را به این ورزش ادا کند و گامی برای احیای آن در جهان بردارد. او می‌گوید:

«خانم‌ها به واسطه همین جنسیت صبورتر هستند و باملایمت کارها را پیش می‌برند و این برای یک مدیر حسن بزرگی است که بتواند کارها را با آرامش جلو ببرد.برای همین  انتخابم از سوی اعضای مجمع چوگان را یک فرصت می‌دانم تا در گام اول، مهم‌ترین و بزرگترین هدف فدراسیون یعنی ثبت بازی چوگان به نام ایران را در سازمان جهانی یونسکو دنبال کنم چرا که با وجود آنکه این کار باید توسط سازمان میراث فرهنگی صورت پذیرد باز هم  نیاز به در اختیار داشتن مدارک و شواهد لازم است که نخستین تلاشم در کنار سایر دوستداران ورزش چوگان تحقق این موضوع است.»
گیلانی بخوبی می‌داند که چوگان یک ورزش همگانی نیست اما معتقد است:  «چوگان باید به استان‌های بیشتری راه پیدا کند و با وجود اینکه زمین و امکانات ورزشی خاصی همچون اسب احتیاج دارد و این موضوعات یعنی بودجه زیادی باید صرف شود اما باز هم  این ایده را دنبال می‌کنیم چرا که نه تنها خاستگاه این ورزش ایران است و باید در میان ایرانیان حفظ شود بلکه به گواه تاریخ، زنان ایرانی در کنار مردان در میدان‌های چوگان حضور داشتند و برای مردان رقابت با این زنان کار آسانی نبوده است.»
  آرامش هدیه بازی چوگان برای زنان ورزشکار
بر اساس اسناد و مدارک تاریخی، بازی چوگان در ایران بیش از سه هزار سال قدمت دارد و در طول تاریخ بدون توقف در میان مردم ایران رواج داشته است آنچنان که با تاریخ فرهنگ، هنر و ادبیات ایران  آمیخته و جزیی از هویت هر ایرانی شده است که متأسفانه کمتر این روزها از آن اطلاع دارد. آنچه یک زن و مرد ایرانی باید بداند و باید این موضوع را به فرزندانش نیز بیاموزد آن است که در مهرهای یافته شده از دو هزار سال قبل از میلاد نقش گوی و چوگان وجود داشته و حتی در کهن ترین ادیان و آیین‌ها نیز رد پای پررنگ آن دیده می‌شود. از دوران امپراتوری هخامنشی گزارش‌های متعددی وجود دارد که در تشکیلات آموزشی این دوره به‌کودکان و نوجوانان ایرانی علاوه بر نظم و انضباط، سوارکاری، چوگان بازی، درختکاری یاد می‌دادند چرا که باور داشتند قوای جسمی و فکری زنان و مردان و اسب‌ها  تقویت می‌شود و به نوعی چوگان نمادی از قدرت و شجاعت و البته اشرافیت بوده است.  دانستن این گزینه‌ها کافی است تا یکی از سؤالات پیش رو از رئیس فدراسیون چوگان ایران، این باشد که آیا این ورزش برای دختران و زنان ایرانی ورزش و بازی مناسبی است؟
گیلانی در این باره می‌گوید: «در سال‌های اخیر تعداد خانم‌ها در این ورزش رو به افزایش است و تلاش برای رشد حضور بانوان ادامه دارد چرا که چوگان آنقدر ورزش جذابی است که اگر کسی وارد آن شود و تجربه‌اش کند نمی‌تواند آن را فراموش کند و یاد گرفتن چوگان، قطعاً تبدیل به یکی از آرزوهایش می‌شود.»

بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی| مهمان امشب خندوانه (رئیس فدارسیون چوگان)

نکته دیگری که گیلانی بر آن تأکید دارد بازی خانم‌ها در کنار آقایان در ورزش چوگان است به طوری که تنها ورزشی است که در آن جنسیت عامل قوت یا ضعف به حساب نمی‌آید بلکه تبحر در کنترل اسب، دقت در حرکت بموقع و کنترل توپ است که تکلیف یک بازی را مشخص می‌کند. او می‌گوید: «خانم‌های ایرانی به اندازه ای در زندگیشان دغدغه دارند که اگر به سمت چوگان بروند می‌توانند با آن آرامشی عمیق را تجربه کنند.»
گیلانی که در چند روز در هفته زمانی را در کنار اسبش به چوگان می‌پردازد درباره این تجربه اظهار می‌کند: «وقتی با تمام شدن تمرین از اسب پایین می‌آیم گویا تازه متولد شده‌ام؛ تمام افکارم رنگ نویی به خود می‌گیرند و حس شیرینی را تجربه می‌کنم آنقدر که از همان لحظه پایین آمدن از اسب به آن روزی فکر می‌کنم که قرار است دوباره چوگان بازی کنم و می‌خواهم آن روز زود از راه برسد.» این همان حسی است که او دوست دارد زنان بیشتری در سرزمینش آن را تجربه کنند و معتقد است اگر اگر یک زن ورزش کند به طور قطع زمانی که به منزل برمی گردد این آرامش را به محیط خانه می‌برد و قطعاً این محیط برای پرورش انسان‌ها و زندگی کردن آرام تر و بهتر است آنچنان که ورزش کردن یک خانم به معنای آرامش بیشتر سایر اعضای خانواده است و شاید همین دلیل بزرگ باشد که بانوان با وجود سختی‌هایی که برای تأمین هزینه‌ها و حضور در مکان‌های خاص با خود دارند باز هم دل از این ورزش نمی‌کنند و هر روز و هر روز بر تعداد چوگان بازهای زن افزوده می‌شود و این بدان معنا است که راه برای چوگان بازی و فعالیت زنان مهیا شده است آنچنان که امروز ۱۵ خانم چوگان باز داریم که در تیم‌های چهار نفره بازی می‌کنند.»
شاید یکی از دغدغه‌های اصلی برای حضور در ورزش چوگان تأمین هزینه‌های آن برای خانواده‌ها و افراد علاقه‌مند باشد. بی‌شک این موضوع از دغدغه‌های رئیس فدراسیون چوگان ایران نیز هست. او در این باره اظهار می‌کند: چوگان ورزش هزینه بری به حساب می‌آید برای همین به دنبال آن هستیم تا در فدراسیون امکانات را مهیا کنیم تا خانم‌ها و دختران نوجوان و جوان بتوانند با لحاظ یارانه‌ها این ورزش را انجام دهند به طوری که هر دوره آموزشی حدود ۵۵۰ هزار تومان هزینه دارد که افراد بتوانند در باشگاه‌های مرتبط با فدراسیون تحت آموزش قرار گیرند. آموزش‌هایی که معمولاً برای یک سوار کار یک سال طول می‌کشد و بعد از آن حتماً باید به فکر داشتن یک اسب بود.
شاید یکی از دغدغه‌های هر خانواده برای ورود فرزندش به یک ورزش فارغ از هزینه‌ها، میزان خطرات احتمالی است که در یک ورزش وجود دارد. این پرسشی است که با دکتر وکیل گیلانی در میان گذاشته شد. او در پاسخ به این پرسش معتقد است: در هر ورزشی احتمال آسیب دیدگی هست و خطراتی وجود دارد مثلاً در دو و میدانی بسیاری از ورزشکاران حرفه ای هم ممکن است زمین بخورند و آسیب ببینند اما چوگان یکی از پر سرعت ترین ورزش‌های جهان است که دارنده نشان نخستین ورزش گروهی جهان هم هست به طوری که پای توپ از زمان چوگان به میدان‌های ورزشی باز شده است؛ با وجود آنکه بازی بی‌خطری نیست اما جایی برای ترسیدن وجود ندارد که عده ای بخواهند به خاطر این موضوع از این ورزش دل بکنند.»

ورزش بانوان مهمانان خندوانه معنی چوگان فدراسیون چوگان خانواده گلنار وکیل گیلانی بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی اینستاگرام خندوانه
  آرزوهای یک چوگان باز
شاید برای اینکه بتوان از آرزوی یک چوگان باز ایرانی که این روزها ریاست فدراسیون چوگان ایران را بر عهده دارد، سخن گفت؛ بهتر است ابتدا از نگاه سایر افراد جهان نسبت به چوگان مطلع بود. پاتریک گراند هرمس فرانسوی که ریاست فدراسیون جهانی چوگان را بر عهده دارد در زمانی که به دعوت فدراسیون به ایران آمده بود و به مهد بازی چوگان ایران یعنی میدان نقش جهان که به فرمان شاه عباس صفوی برای چوگان بازی در ایام فراغت از جنگ ساخته شده بود، پا گذاشته و با یادآوری خاطرات شاردن تاجر و جهانگرد معروف فرانسوی از نمایش چوگان بازی ایرانیان در عصر صفویه، گفته بود: «چوگان دارنده پیام صلح و دوستی است و یکی از آرزوهای هر چوگان بازی تماشای اجرای بازی چوگان در میدان نقش جهان است و بدون شک روزی فرا می‌رسد که مردم جهان در این میدان خواهند بود تا بازی چوگان را در سرزمین مادری‌اش تماشا کنند و لذت ببرند چرا این خیلی مهم است که ما به ریشه هایمان برگردیم و از دستاوردهای پدرانمان محافظت می‌کنیم.

«دانستن همین نکته کافی است تا این روزها آرزوی گلنار وکیل گیلانی این باشد که پای تیم ملی چوگان ایران به جام جهانی ۲۰۱۷ چوگان باز شود و بازیکنان ایرانی بتوانند در گام اول به این دوره مقدماتی این بازی‌ها ورود پیدا کنند و در آینده مقام در خور ایران را در این مسابقات به‌دست آورند و سکوی قهرمانی نصیب تیم‌های ایرانی شود. این در حالی است که امروز ورزشکاران آرژانتین و انگلستان قهرمانان چوگان جهان هستند و تیم چوگان بانوان ایران در زونE قرار دارد. البته این آرزوی  دوری نیست چرا که طی سال‌های گذشته چوگان بازان زن از کشورهای استرالیا و انگلستان به ایران آمده‌اند و در بازی‌های دوستانه شرکت کرده و ایرانی‌ها را رقیب آینده خود دانسته‌اند.

آنچه این روزها دکتر وکیل گیلانی به عنوان رئیس فدراسیون چوگان به آن فکر می‌کند حفظ هویت چوگان برای ایرانیان است و اگر چه خبر دارد که بودجه نیست و مشکلات زیادی دامنگیر حمایت از بدنه ورزشی است اما معتقد است چوگان با هویت و فرهنگ ایرانی گره خورده است و باید برای احیای آن، کمک شود. او معتقد است جای چوگان به عنوان یک ورزش ایرانی در بدنه آموزشی کشور خالی است؛ برای همین هم کمیته استعداد‌یابی فدراسیون چوگان در گام نخست از ریاست یک زن در رأس فدراسیون چوگان تشکیل شده است تا پای شناساندن این بازی ورزشی به مدارس و دانشگاه‌های کشور باز شود و در کارگاه‌های آموزشی هم قدمت این ورزش ایرانی به جامعه معرفی شود و هم فرصت حضور چهره‌های جوان در این ورزش فراهم شود تا چوگان با پشت سر گذاشتن همه فراز و نشیب‌ها، ققنوس وار زنده شود و با نام و پرچم ایران در جهان بدرخشد.

 

بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی| مهمان امشب خندوانه  (رئیس فدارسیون چوگان)

ساتین

بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی| مهمان امشب خندوانه  (رئیس فدارسیون چوگان),،فان جو, اینستاگرام خندوانه,بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی,خانواده گلنار وکیل گیلانی,فدراسیون چوگان,معنی چوگان,مهمانان خندوانه,ورزش بانوان,آخرین اخبار, بیوگرافی گلنار وکیل گیلانی,زندگی نامه گلنار وکیل گیلانی,بیوگرافی جدید گلنار وکیل گیلانی,بیوگرافی رئیس فدارسیون چوگان گلنار وکیل گیلانی,هنرمند گلنار وکیل گیلانی,زندگینامه رئیس فدارسیون چوگان گلنار وکیل گیلانی,بیوگرافی کامل گلنار وکیل گیلانی,درباره ی گلنار وکیل گیلانی,گلنار وکیل گیلانی بیوگرافی

پارس وی دی اس

درباره‌ی فان جو

منو به حال من رها نکن تو که برای من همه کسی اگه هنوزم عاشق منی چرا به داد من نمی رسی....

حتما ببینید

عکس های مدلینگ بهنوش بختیاری

عکس های مدلینگ بهنوش بختیاری عکس های مدلینگ بهنوش بختیاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *