آینده بورس ایران در سال ۱۳۹۹ چگونه خواهد شد؟

آینده بورس ایران در سال ۱۳۹۹ چگونه خواهد شد؟

آینده بورس ایران در سال ۱۳۹۹ چگونه خواهد شد؟

آینده بورس ایران در سال 1399 چگونه خواهد شد؟

به گفته یک اقتصاددان، سال آینده سال خوبی برای بازار سرمایه نیست. اگر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و به طور کلی دولت چاره‌ای برای این وجوهی که احتمالا در سال آینده از بازار سرمایه خارج می شوند نیاندیشند ممکن است جای دیگری را دچار اختلال کند.

 

شاخص کل بازار سرمایه در پایان اسفند ماه سال ۹۷ روی سطح ۱۷۸ هزار واحدی قرار داشت، اما در سال ۹۸ با شیب بسیار تندی رشد کرد.

به عبارت دیگر بورس با رشد ۳۳۵ هزار واحدی شاخص کل بازدهی ۱۸۸ درصدی را برای سرمایه‌گذاران بورسی به همراه داشته است. علی‌رغم این بازدهی بالا بورس در دو هفته پایانی اسفند ماه سال ۹۸ با ریزش‌هایی همراه بود که نگرانی سهام‌داران را برای حفظ دارایی‌های خود در این بازار بیشتر کرده است.

مرتضی عزتی، اقتصاددان در خصوص نوسانات اخیر و افت شاخص کل بازار سرمایه در پایان سال معتقد است بازار سرمایه در کشور ماه به خاطر رکودی که در بخش‌های دیگر رخ داده است تحت تاثیر هجوم وجوه نقد یک مدتی رشد زیادی داشت که آن رشد زیاد بیش از ارزش واقعی بازار سرمایه بود، طبیعتا باید انتظار داشته باشیم اگر یک اتفاق ناگواری برای سیاست اقتصاد و جامعه رخ دهد که انتظارات منفی روی بازار سرمایه ایجاد کند به شدت شاخص بازار سرمایه افت کند.

وی افزود: در شرایط فعلی کرونا یک اثر مخصری یک تا دو درصدی روی اقتصاد داشته اما اثر شدیدتری روی افت بازار سرمایه خواهد داشت، این موضوع نشان می‌دهد چون بازار سرمایه هم به شدت تحت تاثیر این عوامل است و هم در شرابط فعلی اقتصاد ایران بیش از حد معقول و اقتصادی قیمت ها بالا رفته است.

به گفته وی، اگر عوامل انتظاری و وجوه نقدی جای دیگری بهتر از بازار سرمایه برای ورود پیدا نکرده‌اند افزایش پیدا کند و انتظارات موجود تداوم پیدا نکند، بازار سرمایه در سال آینده خیلی وضع خوبی ندارد چون بازدهی وجوه نقدی که به بورس وارد می‌شود افت می‌کند.

عزتی در این خصوص هشدار داد که سال آینده سال خوبی برای بازار سرمایه نیست. اگر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و به طور کلی دولت چاره‌ای برای این وجوهی که احتمالا در سال آینده از بازار سرمایه خارج می شوند نیاندیشند ممکن است جای دیگری را دچار اختلال کند.

دولت برای جلوگیری از فرار سرمایه‌های بورسی باید جه کند؟

این استاد دانشگاه معتقد است دولت یا باید سیاست‌هایی را اعمال کند که حجم دارایی‌های واقعی افزایش پیدا کند که بخشی از قیمت بالا رفته بیش از حد را بپوشاند یا این که جایگزین مناسبی پیدا کند. اگر این کار را نکند احتمالا مشکلاتی برای بخش های دیگر رخ دهد.

براساس اظهارات وی، دولت باید یا شرکت‌هایی حاضر در بورس را وادار کند سرمایه‌گذاری بیشتری کنند یا خصوصی‌سازی را به شدت بالا ببرد که حجم دارایی واقعی که وارد بازار می‌شود افزایش پیدا کند و بخشی از این تورم بیش از حد موجود در بازار را خنثی کند.

از جمله دیگر اقداماتی که عزتی به آن اشاره کرد این است که دولت می‌تواند نرخ سود سپرده بانکی را افزایش دهد که اگر فرار سرمایه در بورس رخ داد جای دیگری برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد که این دارایی‌ها اگر از بازار سرمایه خارج شود، وارد بازارهای دیگر می‌شود و آنها را متلاطم می‌کند، همچنین ممکن است دلال‌بازی‌ها را توسعه دهد و حتی کالاهای مصرفی را به کالاهای سودده تبدیل کند و موجب احتکار در آن شود.

 

آینده بورس ایران در سال ۱۳۹۹ چگونه خواهد شد؟

پارس وی دی اس

درباره‌ی فان جو

منو به حال من رها نکن تو که برای من همه کسی اگه هنوزم عاشق منی چرا به داد من نمی رسی....

حتما ببینید

جواب سوالات باشگاه آگاه یکشنبه 23 آذر

جواب سوالات باشگاه آگاه یکشنبه 23 آذر جواب سوالات باشگاه آگاه یکشنبه 23 آذر   …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *