تصاویر مراحل ساخت صحن حضرت فاطمه

تصاویر مراحل ساخت صحن حضرت فاطمه

تصاویر مراحل ساخت صحن حضرت فاطمه

تصاویر مراحل ساخت صحن حضرت فاطمه
تصاویر مراحل ساخت صحن حضرت فاطمه

هم اکنون کارگران و مهندسان ایرانی سرگرم اجرای عملیات نازک کاری فاز دوم بخش زیارتی صحن و شبستان حضرت زهرا(س) در جوار حرم مطهر علوی هستند.

پس از بهره‌برداری از فاز نخست بخش زیارتی این طرح در فروردین امسال،‌ اجرای فاز دوم بخش زیارتی در دستور کار قرار گرفت.

فاز اول صحن حضرت فاطمه

 تصاویر ساخت صحن حضرت فاطمه تصاویر ساخت صحن حضرت فاطمه
 ساخت صحن حضرت زهرا(س)
صحن حضرت فاطمه
هم اکنون در این مرحله از کار، هنرمندان و استادکاران گچ‌کار در حال اجرای نقوش و گچ‌بری‌‌ها هستند. همچنین هنرمندان آیئنه کار نیز عملیات آینه کاری را انجام می‌دهند. در طبقه زیر زمین نیز، سرویس‌های بهداشتی جهت رفاه حال زائران در حال احداث است.
 ساخت صحن حضرت زهرا(س)

 

طرح توسعه حرم مطهر امام علی(ع) که مزین به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) است، ۲۲۰ هزار متر مربع زیربنا دارد و بعد از مسجدالحرام، بزرگترین پروژه عمرانی جهان اسلام به حساب می‌آید. وسعت این صحن ۲ برابر مساحت فعلی مسجدالنبی و ۳ برابر مساحت حرم امام‌رضا (ع) است.

این پروژه از سال ۸۹ توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران و با مشارکت مهندسان و هنرمندان ایرانی، پس از امضاء دیوان وقف شیعی عراق، وزارت بلدیه و تولیت حرم حضرت امیرالمومنین (ع) آغاز شد.

 ساخت صحن حضرت زهرا(س)

برای شروع این پروژه هتل‌های ضلع غربی حرم تخریب و خاکبرداری با عمق ۱۱ تا ۱۷ متر انجام شد. در حال حاضر نیز به خاطر اجرای این پروژه بزرگ بافت قدیمی شهر نجف تا حدی دگرگون شده و بخش زیارتی شهر برای اشخاصی که حدود ۴ سال قبل توفیق زیارت نجف اشرف را داشتند کمی متفاوت می‌آید.

صحن حضرت زهرا (س) که نام آن پس از تایید آیت الله سیستانی تعیین شد، با گنبد حرم امام علی (ع) نسبت قرینه دارد و قرار است شامل موزه، کتابخانه، مهمانسرا و رستوران، شبستان و ساختمان اداری و فرهنگی باشد که در طراحی و معماری این صحن، به ویژه شبستان آن (با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ هزار زائر)، از هنر و معماری اصیل ایرانی بهره گرفته خواهد شد.

 ساخت صحن حضرت زهرا(س)
دسترسی آسان به بخش‌های مختلف صحن، رویت گنبد و بارگاه حرم مطهر از دورترین ورودی ‏صحن و شبستان در نزدیکی مقام امام زین‌العابدین (ع)، ایجاد تاسیسات تهویه مطبوع و مناسب با ‏استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، ایجاد تونل دسترسی در مواقع اضطراری، ‏روکش و ایزولاسیون و مهار آبهای سطحی و زیر سطحی، ایجاد دیوار حفاظتی در اطراف صحن و ‏شبستان با استفاده از ۱۰۰۰شمع قبل از گودبرداری، بکارگیری مجرب‌ترین و چیره دست‌ترین ‏هنرمندان، طراحان و اساتید معماری اسلامی در همه بخش‌های پروژه، استفاده از مرغوب‌ترین مواد ‏مورد نیاز پروژه ازجمله کف و ستون‌ها، آئینه‌کاری‌ها، گچبری‌ها، مقرنس‌کاری‌ها، فرش‌ها و … با ‏بهره‌گیری از آزمایشگاه‌های تست استحکام بتن و مواد در طول اجرای پروژه و مهمتر از همه وجود ‏پاک‌ترین عشق و احساسات در دل همه دست‌اندرکاران از ویژگی‌های این پروژه است.
 ساخت صحن حضرت زهرا(س)
پیش‌بینی ستاد بازسازی عتبات این است که با تکمیل این پروژه، فضای حرم امام علی (ع) که هم اکنون کوچکترین حرم در اعتاب مقدسه می‌باشد به حدود ۲۰ برابر توسعه یابد.ستاد بازسازی عتبات در ایام اربعین حسینی با توجه به حضور جمعیت زیاد مشتاقان در نجف، بخشی از این صحن را با ایجاد امکانات اولیه در اختیار زائران قرار داد تا در آن اسکان کنند.
 ساخت صحن حضرت زهرا(س)

مشخصات فنی طرح توسعه صحن حضرت فاطمه

زیربنا ۲۲۰۸۳۰متر مربع (در زمینی به طول ۴۰۰ متر و عرض ۱۵۰)

شامل:

۱. قسمت زیارتی به مساحت ۱۰۹۰۰۰ متر مربع

۲. قسمت عمومی به مساحت کل ۹۷۹۵۰ متر مربع با کاربری:

موزه به مساحت ۱۷۹۰۰ متر مربع، کتابخانه به مساحت ۱۶۳۰۰ متر مربع، بخش اداری و اطلاع رسانی به مساحت ۲۲۵۵۰ متر مربع، مهمانسرا و رستوران حرم به مساحت ۲۳۴۰۰ متر مربع، سرویس های بهداشتی و وضوخانه به مساحت ۶۸۰۰ متر مربع و پارکینگ به مساحت ۱۱۰۰۰ متر مربع

۳.فضاهای جانبی به مساحت۱۳۸۸۰ متر مربع شامل:

ساختمان تاسیسات موتورخانه‌های مرکزی به مساحت ۲۷۸۰ متر مربع، قدمگاه امام زین العابدین (ع) به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع، تونل زیر گذر به مساحت ۳۹۰۰ متر مربع و رواق‌های اطراف مجموعه به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع.

محدود بودن فضای زیارتی حرم مطهر حضرت علی(ع)، محدودیت در برگزاری نماز جماعت و ‏ازدحام زائران، تولیت حرم را بر این داشت که طرح توسعه حرم علوی  را در ۳ مرحله به بهره‌برداری رساند.

 ساخت صحن حضرت زهرا(س)

مراحل اماده سازی صحن حضرت فاطمه

به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، بخش اول از فاز نخست فضای زیارتی صحن و شبستان حضرت زهرا(س)، فروردین امسال و در سالروز میلاد ام الائمه به بهره‌برداری رسید و کارشناسان ستاد هم اکنون در حال تکمیل فاز بعدی آن هستند.

هموطنان گرامی جهت اهداء نذورات خود می‌توانند به یکی از روش های زیر اقدام کنند:

پرداخت از طریق شماره حساب ۱۱۰ بانک‌های صادرات، سپه، دی، ملی، تجارت، انصار، سرمایه و ملت.

از طریق درگاه پرداخت اینترنتی (سایت ستاد بازسازی عتبات عالیات).

از طریق تلفن همراه؛ مشترکین همراه اول با ارسال یک پیامک خالی به شماره ۸۸۸ و ایرانسل به شماره ۳۵۹ می‌توانند اطلاعات مربوط به نحوه واریز کمک‌های نقدی برای توسعه حرم مطهر علوی را دریافت کنند.

همچنین جهت اهدای کمکها به صحن حضرت زهرا(س) می‌توانند با شماره گیری کد #۸۸۸*۷۳۳* اقدام کنند.

صحن حضرت فاطمه

تصاویر مراحل ساخت صحن حضرت فاطمه

حضرت فاطمه, عکس های جدید از حرم حضرت فاطمه, عکس های حرم حضرت زهرا, عکس های صحن حضرت فاطمه, ,

پارس وی دی اس

درباره‌ی فان جو

منو به حال من رها نکن تو که برای من همه کسی اگه هنوزم عاشق منی چرا به داد من نمی رسی....

حتما ببینید

کشف حجاب الهام عرب مانکن ایرانی مهمان برنامه ماه عسل

کشف حجاب الهام عرب مانکن ایرانی مهمان برنامه ماه عسل کشف حجاب الهام عرب مانکن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *