پرسشهای مکرر خوانندگان از دولت تدبیر و امید: آیا حل مشکلات اقتصادی سخت تر از انجام توافق هسته ای است؟

پرسشهای مکرر خوانندگان از دولت تدبیر و امید: آیا حل مشکلات اقتصادی سخت تر از انجام توافق هسته ای است؟

پرسشهای مکرر خوانندگان از دولت تدبیر و امید: آیا حل مشکلات اقتصادی سخت تر از انجام توافق هسته ای است؟

مذاکره با شش کشور بزرگ دنیا و توافق هسته ای دستاوردی بود که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در دولت روحانی با همه سختی هایش به آن دست یافت. رویداد تاریخی که روزی برای بسیاری از افراد دور از دسترس به نظر می آمد. بنابراین می توان گفت دولت جدید در حوزه بین المللی به شکل قابل قبولی عمل کرده و نتایج آن نیز هویدا گردیده است. اما یک سوال اساسی؟ آیا دولت یازدهم در بهبود وضعیت داخلی کشور و اقتصاد نیز به همین اندازه موفق و خوب عمل کرده است؟

علی رغم عملکرد منسجم و برنامه ریزی شده تیم بین المللی دولت یازدهم به نظر می رسد در حوزه داخلی به خصوص در مباحث اقتصادی عملکرد دولت بسیار محتاط و کند بوده و پیرامون بسیاری از مشکلات هنوز و بعد از گذشت ۲ سال از عمر این دولت راهکار اساسی و درستی ارائه نشده است.

به عنوان مثال بحث نرخ خوراک پتروشیمی ها از جمله مباحثی بود که از دولت قبل تاکنون کماکان به عنوان پرونده ای باز هر از چند گاهی از آن سخن به میان می آید و هنوز هم دعوا بر سر نرخ ۱۳ سنتی و فرمول مناسب برای قیمت گذاری آن پا برجاست.

این در حالی است که به نظر می رسد طی دو سال اخیر و با اهتمام مسئولان امر این مشکل می توانست به سرانجام برسد.

موضوع نرخ خوراک تنها نمونه حل نشده این معضلات نیست بلکه ابهامات موجود در شرکت های پالایشی پیرامون نرخ خوراک و فرآورده های نفتی که منجر به اختلال و به تنفس خوردن مجامع آن ها شده از دیگر مصداق های حرکت کند دولت یازدهم در حل مشکلات صنایع داخلی است.

از صنایع که بگذریم در حوزه اقتصاد نیز هنوز تکلیف مؤسسات غیر مجاز و وضعیت عملکرد آن ها مشخص نیست در حالی که نقدینگی بسیاری از افراد جامعه در این مؤسسات سپرده شده است و تنها اقدامی که تاکنون بانک مرکزی در خصوص این مؤسسات انجام داده هشدار به مردم جهت سپرده گذاری در این مؤسسات و سلب مسئولیت از بانک مرکزی است در این بین تنها نمونه ای که در میان مؤسسات به تعطیلی کشیده شد مؤسسه میزان بود که آن هم در پیچ و خم حکم دادگاه به سر می برد و دردی از مردم دوا نکرده است.

از مؤسسات مالی و اعتباری که عبور کنیم می رسیم به عملکرد دولت در خصوص بانک ها و نرخ سود بانکی. شاید به جرأت بتوان گفت آن چه طی دو سال اخیر به راحتی هدایت نقدینگی موجود در جامعه را در دست گرفته نا به سامانی نرخ سود بانکی است چرا که به طرز عجیبی سرمایه گذاران را به دریافت سود بی دردسر عادت داده و از سوی دیگر به دلیل بالا بودن آن چرخه اقتصادی، تولید و حمایت از تولید کنندگان داخلی را با چالش مواجه کرده است.

همه این شرایط در حالی در کشور وجود دارد که به نظر می رسد سیاست های داخلی دولت یازدهم برای حل و فصل این مشکلات بسیار کند و به صورت افراطی با طمأنینه صورت می پذیرد.

آیا حل مشکلات داخلی کشور سخت تر از مذاکره با شش کشور بزرگ دنیاست که هر کدام تعداد زیادی از متحدان را با خود دارند؟

این در حالی است که تصمیم گیری در خصوص بسیاری از مشکلات موجود فعلی همچون نرخ خوراک پتروشیمی، ابهام پالایشی ها، مسکن مهر، وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری ربط چندانی به فضای بین المللی ندارد و تصمیمی است که باید توسط دولتمردان داخلی گرفته شود و تنها لازم است تا برای اجرای آن اهتمامی به اندازه مذاکرات هسته ای داشت. چه بسا اگر بنا باشد در حوزه داخلی دست به رفع این موانع نزنیم، نتوان حداکثر استفاده را از ارتباطات بین المللی که به تدریج درهای آن باز می شود، برد. چرا که اولین اصل برای ورود سرمایه گذار خارجی و ماندن آن وجود امنیت و ثبات شرایط در صنایع است.

منبع : بورس نیوز

اخبار بورس, تحلیل بورس, سایت بورس, سایت سهامداران,

پارس وی دی اس

درباره‌ی فان جو

منو به حال من رها نکن تو که برای من همه کسی اگه هنوزم عاشق منی چرا به داد من نمی رسی....

حتما ببینید

آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟

آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟ آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟ با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *