رمضان ماه برکت و رحمت و مغفرت

رمضان ماه برکت و رحمت و مغفرت

رمضان ماه برکت و رحمت و مغفرت

 

شروع رمضان,اعمال ماه رمضان

ماه رمضان ماهى است که  روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها است

 

شیخ صدوق (رحمه الله ) در کتابهاى امالى و عیون اخبارالرضا (علیه السلام ) و کتابهاى دیگر خود به سندش از امام هشتم حضرت على موسى الرضا (علیه السلام ) و ایشان از پدرش و آن حضرت از امیرالمؤمنین (علیه السلام ) روایت کرده اند که فرمود:

رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) درباره ماه مبارک رمضان براى ما خطبه خوانده و سخنرانى کرده ، فرمود:

ایها الناس انه قد اقبل الیکم شهرالله بالبرکه و الرحمه و المغفره شهر هو عندالله افضل الشهور و ایامه افضل الاءیام و لیالیه افضل اللیالى و ساعاته افضل ساعات ، هو شهر دعیتم فیه الى ضیافه الله ….(۱۸)
ترجمه خطبه :
اى مردم ؛ ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است ،ماه رمضان  ماهى است که پیش خدا بهترین ماهها است و روزهایش بهترین روزها و شبهایش ‍ بهترین شبها و ساعاتش بهترین ساعات است ، رمضان ماهى است که در آن دعوت شده اید به مهمانى خدا و اهل کرامت خدایید در آن ، نفسهاى شما در آن تسبیح است و خواب شما در آن عبادت است . کردارتان در آن پذیرفته و دعایتان مستجاب ، از خدا بخواهید با نیتهاى درست و دلهاى پاک که شما را براى روزه در آن و خواندن قرآن موفق دارد. بدبخت آنکه از آمرزش خدا در این ماه محروم گردد. به گرسنگى و تشنگى خود در آن ، گرسنگى و تشنگى روز قیامت را یاد کنید، و بر فقرا و مساکین خود صدقه دهید، و بزرگان خود را احترام کنید و خردان را ترحم کنید و صله رحم کنید و زبانها را نگهدارید و از آنچه خدا دیدنش را حلال نکرده چشم بپوشید و آنچه را از شنیدنش ‍ حلال نکرده گوش ببندید، و بر یتیمان مردم مهر ورزید تا بر یتیمان شما مهر ورزند، و به درگاه خدا از گناهان خود توبه کنید و در وقت نماز دست به دعا بردارید که بهترین ساعتها است ، خدا در ماه رمضان  لطف به بندگان خود دارد و مناجات آنها پاسخ دهد و فریاد آنها را لبیک گوید و درخواست آنها را بدهد و دعاى آنها را مستجاب کند.

اى مردم نفس شما گرو کردار شماست . آن را به استغفار رها کنید، دوش ‍ شما از گناهان شما بار سنگینى دارد، به طول سجود، آن را سبک کنید.
و بدانید که خداى تعالى به عزت خود قسم خورده که نمازخوانان و ساجدان را عذاب نکند و آنها را روز قیامت به هراس دوزخ نیندازد.

اى مردم هر کدام از شما در این ماه یک روزه دار را افطار دهد نزد خدا ثواب آزاد کردن بنده اى دارد و گناهان گذشته اش آمرزیده گردد. عرض شد: یا رسول الله همه ما بر آن توانایى نداریم ! فرمود: از خدا بپرهیزید گرچه با نیمه خرمایى باشد و گرچه به شربتى آب باشد.

فضیلت ماه رمضان,ثواب ماه رمضان

هر کس در ماه رمضان  یک روزه دار را افطار دهد، ثواب آزاد کردن بنده اى را دارد
اى مردم هر که در ماه رمضان خوش خلقى کند، جواز عبور صراط او باشد در روزى که همه قدمها بلغزد، هر که در آن تخفیف دهد بر مملوکان خود خدا حسابش را تخفیف دهد و هر که شر خود را باز دارد خدا خشم خود را از او باز دارد روزى که ملاقاتش کند، و هر که در آن یتیمى را گرامى دارد خدا روز ملاقاتش او را گرامى دارد و هر که در آن صله رحم کند خداوند روز دیدار او با او صله اش دهد، به رحمت خود، و هر که قطع رحم کند، خدا در روز ملاقاتش رحمت خود را از ببرد. هر که نماز مستحبى بخواند، خدا برات آزادى از آتش برایش بنویسد، و هر که در آن واجبى ادا کند، ثواب کسى دارد که هفتاد واجب در ماههاى دیگر ادا کند، و هر که در آن بر من بسیار صلوات فرستد خدا روزى که میزانها سبک است میزانش را سنگین کند. هر که یک آیه قرآن در آن بخواند چون کسى باشد که در ماههاى دیگر یک ختم قرآن کند.

اى مردم درهاى بهشت در ماه رمضان گشوده است ، از خدا بخواهید که آنها را به روى شما نبندد، درهاى دوزخ در این ماه بسته است ، از پروردگار خود بخواهید که به روى شما آنها را نگشاید. شیاطین در آن دربندند از پروردگار خود بخواهید که دیگر آنها را بر شما مسلط نکند.

امیرالمؤمنین فرمود: من برخاستم و عرض کردم : یا رسول الله کدام عمل در ماه رمضان بهتر است ؟

فرمود: اى ابوالحسن بهترین عمل در ماه رمضان   ورع و پارسایى از محارم خداى عزوجل است .
امام علی (ع)

سپس گریست .

عرض کردم :یا رسول الله چرا گریه مى کنى ؟

فرمود: براى آنچه در این ماه از تو حلال شمارند. گویا تو را مى نگرم که نماز براى پروردگارت مى خوانى و شقى ترین اولین و آخرین که جفت پى کننده شتر ثمود است برانگیخته شود و ضربتى بر فرقت زند و ریشت را خضاب کند.

امیرالمؤمنین فرمود: گفتم یا رسول الله این ماجرا در حالى است که دین من سالم است؟ فرمود: با سلامتى دین تو است. سپس فرمود: اى على هر که تو را بکشد، مرا کشته ، و هر که تو را بخشم آرد، مرا به خشم آورده و هر که تو را دشنام دهد، مرا دشنام داده ، زیرا تو جان منى ، روحت از روح من و گل تو از گل من است ، به راستى خداى تبارک و تعالى آفریده مرا با تو، برگزیده مرا با تو و مرا براى نبوت اختیار کرده تو را براى امامت ، هر که منکر امامت تو است منکر نبوت من است ، اى على تو وصى من و پدر فررندان من و شوهر دختر من و خلیفه من بر امت منى ، در زندگى من و پس از مردن من فرمان تو فرمان من ، و نهى تو نهى من است ، سوگند به خدایى که مرا به نبوت برانگیخته و بهترین خلق ساخته که تو حجت خدایى بر خلق او، و امین او هستى بر راز او، و خلیفه او بر بندگانش.))

پی نوشت ها:
امالى مترجم ، ص ۹۳٫

منبع:فان جو،
tebyan.net

 

 

پارس وی دی اس

درباره‌ی فان جو

منو به حال من رها نکن تو که برای من همه کسی اگه هنوزم عاشق منی چرا به داد من نمی رسی....

حتما ببینید

شعر و متن ترکی ویژه ماه محرم

شعر و متن ترکی ویژه ماه محرم شعر و متن ترکی ویژه ماه محرم   …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *