خرید هاست و سرور مجازی _ جوان سرور
خانه » مذهبی » احادیث و سخنان بزرگان » علت عجیب گریه امیر مومنان حضرت علی (ع)

کوچک کننده و فرم دهنده بيني Nose Up ساعت بند چرم اليزابت تخفيف ويژه فقط 15 هزار تومان عينک آفتابي Louis vuitton فقط 30 هزار تومان دستبند مغناطيسي پاوربالانس فقط 10 هزار تومان کیف محافظ ضدآب موبایل ساعت گوچي gucci دستبندي نگين دار فقط 15 هزار تومان ساعت طرح رولکس نقره اي فقط 20 هزار تومان  ساعت كاسيو تيتان طرح EDIFICE 554 فقط 55 هزار تومان  گردنبند مرغ آمين فقط 20 هزار تومان عينک خلباني شيشه آبي فقط 28 هزار تومان

علت عجیب گریه امیر مومنان حضرت علی (ع)

علت عجیب گریه امیر مومنان حضرت علی (ع)

علت عجیب گریه امیر مومنان حضرت علی (ع)

علت عجیب گریه امیر مومنان حضرت علی (ع) ,احادیث امام علی, احادیث حضرت علی, امام علی, حضرت علی, زندگانی حضرت علی, زندگینامه امام علی, شهادت امام علی,

در این میان حضرت به مساله عدالت اقتصادی تاکید ویژه دارند اما معتقدند این امر با دستور و حکم و ابلاغیه محقق نمی شود و تا خواست توده مردم در کار نباشد عدالت اجتماعی در جامعه حاکم نخواهد شد.

در کتاب گرانسنگ نهج البلاغه مولای متقیان علی (ع) به ابعاد مختلف زندگی انسان برای رسیدن به مقام انسان کامل و قرب به سوی خدا اشاره نموده است. از دستورات حکومتی و عدالت اجتماعی و اقتصادی گرفته تا نصایح فردی در خصوص زهد و قناعت و چگونه زیستن.
در این میان حضرت به مساله عدالت اقتصادی تاکید ویژه دارند اما معتقدند این امر با دستور و حکم و ابلاغیه محقق نمی شود و تا خواست توده مردم در کار نباشد عدالت اجتماعی در جامعه حاکم نخواهد شد. اگر کسی به مرتبه ای برسد که اعتقاد حقیقی به مبدأ و معاد خویش پیدا کند قطعا چنین فردی تمام نعمت ها را از خدا می داند و به پاداش او امیدوار است لذا این انسان به راحتی می توان از داشته های ظاهری خود گذشته و از نیازمندان دستگیری کند و این همان تلاش برای تحقق عدالت اقتصادی است. امیرمومنان دستورالعمل های فراوانی نیز برای عدم دلبستگی به مال و منال دنیا و سپس در خصوص چگونگی مصرف اموال در دنیا ارائه می نمایند که می تواند برای طالبان راه حق و حقیقت و آنها که خواهان حرکت در مسیر زندگی علوی هستند بسیار مفید باشد.
در بخشی از خطبه ۱۴۲ از نهج البلاغه حضرت به ۷ مورد از کارهایی که لازم است فرد صاحب مال با اموالش انجام دهد اشاره شده است:
«فَمَنْ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَلْیَصِلْ بِهِ الْقَرَابَهَ وَ لْیُحْسِنْ مِنْهُ الضِّیَافَهَ وَ لْیَفُکَّ بِهِ الْأَسِیرَ وَ الْعَانِیَ وَ لْیُعْطِ مِنْهُ الْفَقِیرَ وَ الْغَارِمَ وَ لْیَصْبِرْ نَفْسَهُ عَلَى الْحُقُوقِ وَ النَّوَائِبِ ابْتِغَاءَ الثَّوَاب‏.»
«کسى که از جانب پروردگار صاحب مال و ثروتى مى شود باید با اموالش:
۱- صله رحم کند؛
۲- مهمانى هاى شایسته و صحیح برپا کند،
۳- اسیر و گرفتار را رهایى بخشد؛
۴- به فقرا و مستمندان عطا کند؛
۵- قرض مقروضین را ادا نماید؛
۶- با اموالش حقوق واجبه اش (خمس و زکات و کفارات و غیره) را بپردازد؛
۷- و با دادن صدقات، حوادث و پیشامدهاى ناگوار را از خود دفع کند؛
و همه این کارها را براى گرفتن پاداش از درگاه الهى انجام دهد.» (از خطبه ۱۴۲ نهج البلاغه)

                                                                                                                               ***
سه نکته:
* مردم خودجوش

در آیه ۲۵ از سوره حدید نیز خداوند متعال به همین مفهوم اشاره می کند که در نهایت این خود مردمند که باید به عدالت رفتار کنند:
«ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانى) و میزان (شناسایى حق و قوانین عادلانه) نازل کردیم، تا (لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ) مردم قیام به عدالت کنند…»
نکته جالب در جمله”لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ” این است که از “خودجوشى مردم” سخن مى گوید، نمى فرماید: هدف این بوده که انبیاء انسانها را وادار به اقامه قسط کنند، بلکه مى گوید: هدف این بوده که مردم مجرى قسط و عدل باشند! آرى مهم این است که مردم چنان ساخته شوند که خود مجرى عدالت گردند و این راه را با پاى خویش بپویند.

** بندگان محبوب و منفور خدا
اولین گام برای اینکه انسان بتواند بخشی از اموالش را در راه خدا مصرف نماد این است که وابستگی قلبی او با دنیا و مال و ثروت آن قطع شود. مولا علی (ع) در این رابطه چنین سفارش می کنند: «وقتی خداوند بنده ای را دوست بدارد مال و ثروت را در پیش او منفور و ناپسند جلوه می دهد و آرزوهای او را کوتاه می کند. و چون خداوند بدی بنده ای را اراده کند، مال و ثروت را محبوب او قرار دهد و آروزهایش را گسترش می دهد.» (غررالحکم جلد ۳ صفحه ۱۶۶)

*** علت عحیب گریه امیرمومنان (ع) چه بود!؟
نکته جالب روایت این است که حضرت یکی از وظایف صاحب مال را میهمانی دادن بر می شمرند البته با دو شرط: شایسته و صحیح. در خصوص اینکه میهمانی شایسته کدام است و صحیح چیست روایات بسیار زیادی وارد شده است. اما در اهمیت آن همین بس که روزی امیرامومنین (ع) را گریان دیدند، وقتی سبب را جویا شدند حضرت فرمودند: «هفت روز تمام بر ما گذشت و مهمانى براى ما نیامد!» (ارشاد القلوب، ترجمه رضایى، ج‏۱، ص ۳۲۸)
سفارش های فوق العاده زیادی در خصوص اصل تشکیل جلسات میهمانی شده که قطعا موجب انس و الفت میان امت اسلامی شده، اتحاد و برادری را ایجاد می‌کند. البته میزبان و مهمان هریک وظایفی در قبال دیگری دارند.
برخی وظایف میزبان در روایات اسلامی: اکرام و استقبال از مهمان، پذیرایی کافی و مناسب از وی، غذا خوردن با مهمان، پرهیز از به‌کار گرفتن مهمان و بدرقه کردن وی.
برخی وظایف مهمان: همراه نبردن غیر مدعو، نشستن در جایگاه تعیین شده از سوی میزبان، کوتاه کردن زمان مهمانی، نگاه داشتن چشم، تجسس نکردن و رازداری مسائل خانوادگی میزبان.

 

احادیث امام علی, احادیث حضرت علی, امام علی, حضرت علی, زندگانی حضرت علی, زندگینامه امام علی, شهادت امام علی,

ساعت گوچی gucci دستبندی نگین دارعینک Spyساعت بند چرم الیزابت تخفیف ویژهساعت مچی اسپورت طرح رولکس

پیشنهاد ما

"دعای عرفه" متن دعای عرفه و متن فارسی دعای عرفه, فان جو , مطالب مذهبی ,دعاها, عرفه,

“دعای عرفه” متن دعای عرفه و متن فارسی دعای عرفه

“دعای عرفه” متن دعای عرفه و متن فارسی دعای عرفه “دعای عرفه” متن دعای عرفه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *