دختر و پسرهای روستایی در شهرها چه کار می‌کنند؟

دختر و پسرهای روستایی در شهرها چه کار می‌کنند؟

دختر و پسرهای روستایی در شهرها چه کار می‌کنند؟

در شهر که قدم می‌زنیم با آدم‌های مختلفی هم کلام می‌شویم که عده‌ای از آنان به تازگی از روستاها به اینجا مهاجرت کرده‌اند.

دختر و پسرهای روستایی در شهرها چه کار می‌کنند؟,فانجو,اشتغالزایی,گزارش,بیکاری,دختران و پسرهای روستایی در شهرها,ماحرت از روستاها,مهاجرت معکوس

 

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،‌روستاها،علیرغم کوچکی خاص به خود نقش بسزایی در توسعه،آبادانی و رشد و توسعه کشور در عرصه کلان ایفا می کنند.
به واقع جامعه روستایی یکی از قطب های تاثیرگذار و مولد در تامین امنیت غذایی به شمار می روند که از الزامات استقلال هر کشوری محسوب می شود.

در طول دهه های اخیر،با رشد شهرنشینی و ظهور و بروز برخی از مشکلات و نارسایی ها که عمده آن به امر اشتغال معطوف می شود،روستاهای کشور با چالش مهاجرت مواجه شدند.

خالی شدن روستاها از سکنه،نخستین گام در جهت از بین رفتن چنین ظرفیت های ارزنده ای به شمار می رود زیرا اساسا عامل جمعیتی از اصلی ترین الزامات حفظ جامعه روستایی محسوب می شود.

حفظ جمعیت و مانایی((ماندگاری))آن در روستاها مستلزم پیش نیازهای خاص به خود است که اصلی ترین آن به توسعه اشتغالزایی و تامین آب منتهی می شود.

فارغ از موضوع آب که به هر حال از بحران های بسیار تهدید آمیز جامعه روستایی و حتی شهری در دوران کنونی به شمار می رود،بحث اشتغالزایی از مواردی است که دستگاه ها و نهادهای ذیربط در صدد هستند با بستر سازی و ایجاد زمینه لازم،شرایط را برای تسهیل امر اشتغال روستا نشینان فراهم کنند.

*از توصیه رهبر معظم انقلاب تا درخواست ارائه خدمات از سوی جامعه پزشکی در روستاها

مدتی پیش،رهبری معظم انقلاب در خصوص مهاجرت معکوس بیاناتی را مطرح فرمودند که مورد توجه برخی نهادها و دستگاه های مرتبط با این امر قرار گرفت.

یکی از بازتاب ها و نمودهای توصیه هوشمندانه رهبری معظم انقلاب در این خصوص به درخواست ۴ هزار پزشک برای ارائه خدمات و انجام خدمت در مناطق روستایی معطوف می شود.

بدون تردید یکی از الزامات ماندگاری جمعیت در روستاها به ارتقای خدمات پزشکی و سلامت باز می گردد و طبیعتا در شرایطی که روستاها در مواقع اضطراری از امکانات لازم سخت افزاری و نرم افزاری برخوردار باشند دغدغه هایِ خاطرِ روستائیان از محرومیت های احتمالی از خدمات موثر در مواقع اضطراری به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت.

*همگرایی کمیته امداد و سازمان جنگل ها برای اشتغالزایی در روستاها

همکاری همه جانبه کمیته امداد امام خمینی(ره)و سازمان جنگل ها برای ایجاد بستر و ظرفیت لازم در راستای توسعه فرصت های شغلی،از اقدامات نوید بخشی به نظر می رسد که در صورت پیگیری مجدانه و مستمر،مطلوب اثر واقع خواهد شد.

آنچنان که پرویز فتاح،رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)عنوان داشت: “برخی روستاهای کشور در شرایط مطلوبی قرار ندارند” و همین موضوع مسبب مهاجرت برخی روستائیان به کلانشهرها است،مهاجرت هایی که خود یکی از دلایل رشد حاشیه نشینی به عنوان یک بحران و آسیب اجتماعی جدی است.

آنچه که به عنوان راهکاری سازنده در دستور کار کمیته امداد امام خمینی(ره)قرار گرفته،به ایجاد مشاغل خرد و سنتی و تقویت و توسعه آن معطوف می شود و به واقع منظور نظر از اشتغالزایی در این عرصه،به ایجاد فرصت شغلی در مشاغل پیچیده صنعتی نیست.

*آموزش،تسهیلات و بازاریابی برای مشاغل روستایی

ممکن است این سئوال به ذهن خطور کند که بر اساس چه ساز وکاری مقرر است بحث اشتغالزایی در روستاها پیگیری شود.

کمیته امداد در نظر دارد با ارائه تسهیلات و وام های۳۰ ،۴۵و۱۰۰ میلیون تومانی و ارائه آموزش های لازم،بستر این امر خطیر را فراهم کند.

تزریق تسهیلات مالی در مشاغلی همچون کشت گیاهان دارویی،کشت گلخانه ای و دامپروری از نمونه موارد حائز اهمیتی محسوب می شود که می تواند با کمک های مالی به نحو شایسته ای با رونق و شکوفایی همراه شود.

بازاریابی و زمینه سازی برای جذب مشتری چنین محصولاتی از دیگر مولفه های حائز اهمیت به شمار می رود که می تواند در تسهیل امر اشتغال و رهایی از نارسایی های اقتصادی در چنین مناطقی،مطلوب اثر واقع شود.

سازمان جنگل های کشور نیز از دیگر نهادهایی به شمار می رود که ورود مجدانه آن می تواند در ایجاد و افزایش رونق مضاعف در جوامع روستایی نقش تاثیرگذاری را ایفا کند.

بدون تردید توسعه فرصت های شغلی و رونق امر اشتغال در حفظ منابع طبیعی تاثیرگذار خواهد بود زیرا طبیعتا در چنین شرایطی انگیزه های احتمالی برای قاچاق چوب،تولید زغال با قطع درختان،تخریب جنگل ها برای گسترش اراضی زراعی و کشاورزی کور می شود و با اطمینان خاطر هر چه بیشتری می توان به حیات و بقا جنگل ها و منابع طبیعی در کشور امیدوار بود.

البته نباید از نظر دور داشت که تحقق اهداف موردنظر در حوزه جامعه روستایی کشور و حفظ شایسته آن،صرفا با ورود کمیته امداد امام خمینی(ره)و سازمان جنگل ها محقق نخواهد شد و همیاری و هم افزایی دیگر نهادها و دستگاه های ذیربط را می طلبد ،امری که حصول آن در تسریع و تحقق اصولی و پایدار روستاها نقش عمده ای ایفا خواهد  کرد.

 

دختر و پسرهای روستایی در شهرها چه کار می‌کنند؟

منبع:باشگاه خبرنگاران فان جو

دختر و پسرهای روستایی در شهرها چه کار می‌کنند؟,فانجو,اشتغالزایی،گزارش،بیکاری،دختران و پسرهای روستایی در شهرها،ماحرت از روستاها،مهاجرت معکوس

پارس وی دی اس

درباره‌ی فان جو

منو به حال من رها نکن تو که برای من همه کسی اگه هنوزم عاشق منی چرا به داد من نمی رسی....

حتما ببینید

آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟

آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟ آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟ با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *