بهره برداری از شبکه نسل چهارم یا ۴G

بهره برداری از شبکه نسل چهارم یا ۴G

۲۱۸۳۵۰-۲۷۰x180

براساس گزارش کارشناسان فناوری های ارتباطی این شبکه به عنوان تازه ترین فناوری ارتباطی در دنیا مطرح است.

تفاوت ۳G و ۴G چیست؟

*فناوری ۳G یا نسل سوم شبکه های تلفن همراه ( Third Generation Networks ) فناوری بیسیم ۳G جایگزین تکنولوژی ماقبل خودبیسیم تلفن همراه به نام ۲G شد. مهمترین مزیت این شبکه نسبت به نسل قبل سرعتی بالغ بر ۲۰۰ کیلوبیت بر ثانیه به هنگام برقراری ارتباط همزمان صدا و دیتا ( داده ) و چند مگابیت بر ثانیه به هنگام برقراری ارتباطات صدا است.

* فناوری ۴G یا نسل چهارم شبکه های تلفن همراه ( Fourth Generation Networks)

اولین مزیت شبکه های ۴G نرخ داده یا data rate با سرعت بسیار می باشد. در ارتباطات موبایلی در حال حرکت، شبکه نسل چهارم با سرعتی بالغ بر ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه فعالیت دارد.

بسیاری از کارشناسان از این شبکه به عنوان جدیدترین فناوری موبایلی یاد می کنند. شبکه های ۴G می توانند تمامی ارتباطات اینترنتی را با سرعت خیلی زیادی برای گوشی های هوشمند ، تبلت ها و سایر فناوری های هوشمند متحرک فراهم سازند. درحال حاضر بیشترین کاربران شبکه ۴G در آمریکا و اروپا هستند.

*شهرهای تحت پوشش این فناوری درایران

۹براساس اطلاعات ارائه شده روابط عمومی اپراتور دوم شهر ارومیه، بابل، تبریز، تهران، قزوین، قم، کرج، مشهد مقدس و همدان با ۵۰ درصد پوشش جمعیتی تحت پوشش شبکه نسل چهارم تلفن همراه اپراتور دورم قرار گرفتند و تا پایان سال جاری پوشش ۴G تمام مرکز استان های کشور تکمیل می شود و این درحالی است که طبق تعهدات سال اول پروانه نسل چهارم این اپراتور، باید پنج مرکز استان با حداقل پوشش جغرافیایی ۱۰ درصدی شهرهای تحت پوشش و حداقل پوشش جمعیتی پنج درصد در کشور تحت پوشش ۴G قرار بگیرند.

* روند تکامل فناوری نسل ۴

در سال ۲۰۰۴ شرکت NTT DOCOMO ژاپن، LTE را به عنوان یک استاندارد بین المللی در حوزه ارتباطات رادیویی پیشنهاد داد و در سال ۲۰۰۷ شرکت اریکسون سوئد و شرکت NTT DOCOMO ژاپن، به ترتیب سرعت های ۱۴۴ مگابیت بر ثانیه و ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه با استفاده از LTE را مورد آزمایش قرار دادند.

در سال ۲۰۰۸ بخش ارتباطات رادیویی اتحادیه بین المللی مخابرات ITU، ملزومات استاندارد سیستم های نسل۴ را تعریف کرد و در سال ۲۰۰۹ شرکت های نوکیا زیمنس و LG با مشارکت یکدیگر اولین تست کامل عملکرد LTE را با موفقیت انجام دادند.

به گفته وی، نخستین شبکه LTE در دسترس عموم در جهان، در سال ۲۰۰۹ توسط Teliasonera به عنوان اپراتور پیشرو در شهرهای استکهلم و اسلو راه اندازی شد و نخستین سرویس GPRS نیز به صورت تجاری، پیش از این در سال ۲۰۰۰ توسط همین اپراتور ارایه شده بود.

در سال ۲۰۱۰ خدمات LTE توسط Verizon Wireless برای اولین بار در ۳۸ شهر آمریکا و با سرعت دانلود ۵ تا ۱۲ مگابیت برثانیه، در سال ۲۰۱۱، اولین شبکه LTE در کره جنوبی توسط LG U+ و SK Telecom در شهر سئول، در سال ۲۰۱۲ اولین شبکه LTE در خاورمیانه توسط Etisalat در امارات متحده عربی، در سال ۲۰۱۳، اولین شبکه نسل چهارم (LTE)در فرانسه توسط Orange و در سال۲۰۱۴ اولین شبکه نسل چهارم (LTE) در ایران توسط اپراتوردوم راه اندازی شدند.

LTE نسل چهارم فناوری شبکه های موبایل است. برخی از مهم ترین مزایای این فناوری شامل موارد ذیل است :

پهنای باند بیشتر که امکان انتقال فابل های حجیم تر و پرمحتواتر را در مدت زمان کمتری میسر می سازد، بهبود مدت زمان پاسخگویی شبکه که اجازه ارتباطات در لحظه را می دهد و بهبود عملکرد شبکه که امکان برقراری و حفظ ارتباط در حین حرکت سریع را فراهم می سازد.

نسل چهارم، کیفیت متمایزی از خدمات دیتا را در اختیار کاربران قرار می دهد بطوریکه در این شبکه سرعت دانلود بین ۱۰ تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود یک تا ۱۵ مگابیت بر ثانیه و مدت زمان پاسخگویی ۵۰ تا ۱۵۰ میلی ثانیه است و دامنه کاربرد گسترده تری را در اختیار کاربران قرار می دهد که از جمله آنها حوزه های آموزش، حمل و نقل، خدمات مبتنی بر مکان، سرگرمی و سلامت هستند.

درحال حاضر ۳۳۱ شبکه LTE در ۱۱۲ کشور جهان و ۶۰۳ شبکه نسل سوم در ۲۱۶ کشور جهان به صورت تجاری راه اندازی شده است.

* روند جهانی دیتای همراه در جهان

در سال ۲۰۱۸ میزان ترافیک ماهانه دیتای همراه ۱۵ اگزابایت برآورد شده است که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ افزایش ۱۱ برابری ترافیک پیش بینی شده است.

تعداد وسایل الکترونیکی که تا سال ۲۰۱۸ با استفاده از فناوری های همراه با یکدیگر در ارتباطات هستند شامل دستگاه های متصل به هم یا M2M به ۱۰ میلیارد دستگاه می رسد و رشد تجمعی مصرف دیتای همراه در منطقه خاورمیانه و آفریقا تا سال ۲۰۱۸، ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

*از ملزومات توسعه پهن باند

طبق این گزارش با توجه به تغییرات رفتاری کاربران و تقاضای روزافزون برای استفاده از خدمات مبتنی بر داده، نیاز به سرعت و کیفیت بیشتر در انتقال داده ها، نیاز به دسترسی دائمی به خدمات دیتا، از رده خارج شدن فناوری های نسل دوم و وایم توقف تولید تجهیزات و ارایه پشتیبانی از سوی تامین کنندگان تجهیزات و رشد، توسعه شبکه ملی اطلاعات و تکامل فناوری های پهن باند همراه (نسل ۳ و ۴) به عنوان راهکار پایدار دسترسی یکپارچه به خدمات دیتا از ملزومات توسعه اینترنت پهن باند است.

درحال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد برنامه کاربردی در سال در سطح دنیا دانلود می شود و اقتصاد برنامه ای کاربردی بیش از ۱۰ میلیارد یورو در سال تنها در اروپا درآمد ایجاد می کند و در سال ۲۰۱۳، نزدیک به ۱٫۸ میلیون شغل تنها در بخش تولید محتوا و برنامه های کاربردی در جهان ایجاد شده است.

سرعت انتقال داده در نسل چهارم اینترنت پهن باند درحال حاضر به طور متوسط ۱۵ برابر نسل قبلی است .

شبکه نسل چهارم یا ۴G,نشل چهارم,شبکه نسل چهارم,نسل چهارم ارتباطات,شبکه ۴G,بهره برداری از شبکه ۴G,بهره برداری از سبکه نسل جهارم

منبع :

پارس وی دی اس

درباره‌ی فان جو

منو به حال من رها نکن تو که برای من همه کسی اگه هنوزم عاشق منی چرا به داد من نمی رسی....

حتما ببینید

آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟

آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟ آیا کاشت مو درد دارد یا خیر؟ با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *